7373 8888

VK DATA på Odoo 11

En lang proces er endelig afsluttet

Så skete det endelig. Vi er nu hos VK DATA ApS også kommet med op på den sidste nye smarte og optimerede version af Odoo.

Det har været en lang vej for både os og for Odoo, da vi startede tilbage i oktober 2017. Man havde hos Odoo lavet et større versionsskifte af nogle interne komponenter i systemet, hvilket betød at den normale ekspeditionstid steg kraftigt fra de normale 2-3 måneder til tålmodighedskrævende 9 måneder.

Versionsskiftet betød dog at Odoo nu er hurtigere og mere sikkert end de tidligere versioner. Samtidig kom der en lang række optimeringer på systemet og vi kan nu også introducere en lang række nye funktioner til Odoo.

I Odoo 11 får vi blandt andet et mere optimeret skærmlayout når man sidder på en større skærm, hvor man nu kan køre med splitscreen. Dette betyder at man nu kan se det man arbejder med i den ene side af skærmen og så har sin kommunikationshistorik, log og næste aktivitet i den anden del af skærmen. Dette betyder nu at vi kan arbejde mere effektivt med Odoo, samt at det giver et bedre overblik i løsningen.

Selve processen, generelt

En opgradering af programversion for virksomhedens ERP-system er aldrig en let opgave. Med Odoo er processen gjort meget let, da man med Odoo Enterprise ikke behøver at bekymre sig over skyhøje regner for versionsløftet.

Opgraderingsforløbet starter med at man udtrækker en kopi af de data der ligger i Odoo løsningen og uploader dette til et sikkert sted hos Odoo. Herefter afvikles der en standardiseret opgraderingskørsel for at få konverteret data til den nye version. Sker der fejl under denne kørsel, går Odoo's egne udviklere ind og laver de nødvendige tilpasninger af opgraderingskørslen, således at der findes en rettet version specifikt til vores løsning.

Når opgraderingskørslen gennemføres uden fejl, bliver data indlæst i en opdateret Odoo installation, hvor Odoo selv tester de generelle brugsmønstre i systemet og evt. fejl rapporteres til udviklerne, der herefter igen tilpasses opgraderingskørslen og så køres processen igen. Når den automatiske opgraderingskørsel igen kører igennem uden fejl, testes installationen igen af Odoo's egne folk. Denne proces gentages indtil Odoo ikke længere finder fejl.

Denne proces tager typisk 2-4 uger fra der startes til vi kan hente en opdareret og gennemtestet løsning hos Odoo.

Når installationen er klar til at blive trukket hjem, skal den først forbi testmiljøet hos VK DATA, hvor vores teknikere og Odoo konsulenter, foretager en teknisk og funktionel test af løsningen og går mere i dybden med at kontrollere specifikke danske arbejdsgange, samt egne moduler og den danske lokalisering af Odoo.

Hvis der under vores test findes fejl/mangler, som Odoo måtte have overset, bliver disse rapporteret til Odoo og herefter sendes løsningen igen til opgradering hos Odoo, hvor deres udviklere så laver de nødvendige tilpasninger. Dernæst tester Odoo igen løsningen, hvorefter VK DATA igen overtager og tester løsningen.

Når VK DATA så er færdige med at teste, hvilket vi typisk klarer indenfor en uges tid, tildeles adgang til testmiljøet. Her gennemløber, en eller flere udvalgte brugere, deres daglige arbejdsgang for at se om der er fejl eller forskelle i de daglige arbejdsgange. Dette skal sikre at evt. fejl afdækkes og afhjælpes inden driftsmiljøet opgraderes, da man ikke kan komme tilbage til den tidligere version uden tab af data.

Alt afhængig af hvad test hos VK DATA finder, kan det godt ske at en given løsning skal ned og vende hos Odoo af flere omgange for at få rettet fejl. Nogle gange opgraderes løsningen også flere gange hos Odoo inden der åbnes for adgangen til de enkelte brugere. Dette sker for at sikre så stor lighed med driftsmiljøet, som overhovedet muligt.

Når den opgraderede løsning er skriftligt godkendt, planlægges en opgraderingsdato, hvor der laves en fuld manuel sikkerhedskopi af hele driftsmiljøet og den nuværende løsning lukkes herefter ned og opgraderes. Dagen inden den endelige opgradering sender VK DATA igen en ny kopi af løsningen til opgradering hos Odoo. Dette gøres for at sikre at der ikke opstår uventede fejl som følge af kodeændringer hos Odoo, eller opsætningsændringer i løsningen.

Efter den endelige opgradering, vil løsningen være i drift på den nye version af Odoo og kan fortsætte den daglige drift i en ny og forbedret løsning.

Processen specifikt for VK DATA

Ovenstående afsnit giver et rigtig godt indblik i hvordan man, hos Odoo og VK DATA, håndterer opgradering af programversioner for ERP-kunder. Men hvordan gik det så egentlig med vores egen løsning?

Hos VK DATA ville vi gerne være de første til at komme på Odoo 11, således at vi havde afprøvet på egen krop, hvordan processen var når der nu var sket rigtig mange "breaking changes" i Odoo 11. Den plan holdt desværre ikke helt og vi fik de først 3-4 løsninger løftet til Odoo 11 inden vi selv kom med.

Vi startede dog allerede i sommeren 2017, med at klargøre vores egen udvikling, og den danske lokalisering, til at køre på Odoo 11. Dette gjorde vi ved at have adgang til en pre-release version af Odoo 11.

I starten af oktober afholdes det årlige Odoo Experience, hvor Odoo afholder en række kurser og samtidig lancerer den sidste nye version af Odoo. Nogle ganske få uger senere fik vi så adgang til at kunne uploade eksisterende Odoo installationer til opgradering hos Odoo. Hos VK DATA var vi hurtige til at få sendt samtlige af vores kunder, der ønskede en opgradering, sendt igennem til Odoo.

Selve processen virkede i lang tid til at stå stille, fordi Odoo internt brugte rigtig mange timer på at få deres generelle opgraderingskørsel til at fungere. Dette betød at vi i slutningen af februar 2018 igen kunne gensende løsninger til opgradering hos Odoo og de første løsninger kom så tilbage til test hos VK DATA i begyndelsen af april 2018. Vores egen løsning lod dog vente på sig og vi fik den første testklare version i slutningen af maj 2018. Vi brugte så en god måneds tid på at gennemføre test på vores løsning og få rettet fejl i vores egen løsning, samtidig med at vi fik løftet flere af vores kunder til Odoo 11.

Efter nu at have testet intensivt på vores egen løsning, i lidt over en uge, kunne vi i morges kl. 08:30 lukke for adgang til vores Odoo løsning, med tilhørende hjemmeside, og gennemføre opgraderingen. Processen tog herfra lige omkring 3 timer og vi var i fuld drift med Odoo 11 ca. kl 11:00.

Vi har glædet os rigtig længe til at komme på Odoo 11, da versionen byder på rigtig mange spændende nye funktioner, samt optimeringer til eksisterende funktionalitet.

Er du i dag Odoo Enterprise kunde hos VK DATA, eller hos en af de andre Odoo partnere, og ønsker du at komme op på den nyeste version af Odoo? Så kontakt en af vores dygtige Odoo konsulenter på 73 73 88 88 og så finder vi i fællesskab en vej for at få netop jeres virksomhed til den nyeste version af Odoo Enterprise.

Hvis du i dag er Odoo kunde og har spørgsmål til din løsning, så sidder vi selvfølgelig også altid klar til at hjælpe på 73 73 88 88.