Lead Forensics
 
7373 8888

VK DATA på Odoo 11

Vi glæder os til den nye funktionalitet

Vi er nu hos VK DATA ApS også kommet med op på den sidste nye smarte og optimeret version af Odoo.  

I Odoo 11 får vi blandt andet et mere optimeret skærmlayout når man sidder på en større skærm, hvor man nu kan køre med splitscreen. Dette betyder at man nu kan se det man arbejder med i den ene side af skærmen og så har sin kommunikationshistorik, log og næste aktivitet i den anden del af skærmen. Dette betyder nu at vi kan arbejde mere effektivt med Odoo, samt at det giver et bedre overblik i løsningen.

Selve processen for vores Odoo kunder

En opgradering af programversion for virksomhedens ERP-system er aldrig en let opgave. Med Odoo er processen gjort meget let, da man med Odoo Enterprise ikke behøver at bekymre sig over skyhøje regner for versionsløftet.

Opgraderingsforløbet starter med at man udtrækker en kopi af de data der ligger i Odoo løsningen og uploader dette til et sikkert sted hos Odoo. Herefter afvikles der en standardiseret opgraderingskørsel for at få konverteret data til den nye version. Sker der fejl under denne kørsel, går Odoo's egne udviklere ind og laver de nødvendige tilpasninger af opgraderingskørslen, således at der findes en rettet version specifikt til vores løsning.

Når opgraderingskørslen gennemføres uden fejl, bliver data indlæst i en opdateret Odoo installation, hvor Odoo selv tester de generelle brugsmønstre i systemet og evt. fejl rapporteres til udviklerne, der herefter igen tilpasses opgraderingskørslen og så køres processen igen. Når den automatiske opgraderingskørsel igen kører igennem uden fejl, testes installationen igen af Odoo's egne folk. Denne proces gentages indtil Odoo ikke længere finder fejl.

Denne proces tager typisk 2-4 uger fra der startes til vi kan hente en opdareret og gennemtestet løsning hos Odoo.

Når installationen er klar til at blive trukket hjem, skal den først forbi testmiljøet hos VK DATA, hvor vores teknikere og Odoo konsulenter, foretager en teknisk og funktionel test af løsningen og går mere i dybden med at kontrollere specifikke danske arbejdsgange, samt egne moduler og den danske lokalisering af Odoo.

Hvis der under vores test findes fejl/mangler, som Odoo måtte have overset, bliver disse rapporteret til Odoo og herefter sendes løsningen igen til opgradering hos Odoo, hvor deres udviklere så laver de nødvendige tilpasninger. Dernæst tester Odoo igen løsningen, hvorefter VK DATA igen overtager og tester løsningen.

Når VK DATA så er færdige med at teste, hvilket vi typisk klarer indenfor en uges tid, tildeles adgang til testmiljøet. Her gennemløber, en eller flere udvalgte brugere, deres daglige arbejdsgang for at se om der er fejl eller forskelle i de daglige arbejdsgange. Dette skal sikre at evt. fejl afdækkes og afhjælpes inden driftsmiljøet opgraderes, da man ikke kan komme tilbage til den tidligere version uden tab af data.

Alt afhængig af hvad test hos VK DATA finder, kan det godt ske at en given løsning skal ned og vende hos Odoo af flere omgange for at få rettet fejl. Nogle gange opgraderes løsningen også flere gange hos Odoo inden der åbnes for adgangen til de enkelte brugere. Dette sker for at sikre så stor lighed med driftsmiljøet, som overhovedet muligt.

Når den opgraderede løsning er skriftligt godkendt, planlægges en opgraderingsdato, hvor der laves en fuld manuel sikkerhedskopi af hele driftsmiljøet og den nuværende løsning lukkes herefter ned og opgraderes. Dagen inden den endelige opgradering sender VK DATA igen en ny kopi af løsningen til opgradering hos Odoo. Dette gøres for at sikre at der ikke opstår uventede fejl som følge af kodeændringer hos Odoo, eller opsætningsændringer i løsningen.

Efter den endelige opgradering, vil løsningen være i drift på den nye version af Odoo og kan fortsætte den daglige drift i en ny og forbedret løsning.


Har du spørgsmål?


Er du i dag Odoo Enterprise kunde hos VK DATA og ønsker du at komme op på den nyeste version af Odoo? Så kontakt en af vores dygtige Odoo konsulenter på 73 73 88 88, så finder vi i fællesskab en vej for at få netop jeres virksomhed til den nyeste version af Odoo Enterprise.

Hvis du i dag er Odoo kunde og har spørgsmål til din løsning, så sidder vi selvfølgelig også altid klar til at hjælpe på 73 73 88 88.