Udfordringer ved opdatering af browsere

Ser din PDF mærkelig ud efter opdatering?

Fejl i PDF

Det sker med jævne mellemrum, at en PDF pludselig ser spøjs ud, uden nogen tilsyneladende årsag bag.


Det kan for eksempel være, at marginer flytter sig, at sidefoden eller sidehovedet mangler, eller endda at det hele er mast sammen på en vertikal linje - udfaldene kan være mange.


En hyppig årsag er browseropdateringer (Chrome, Edge, Firefox, osv.).

Når dette sker, ses det relativt ofte, at den motor browseren bruger til at fremvise PDF'er, bliver opdateret eller ændret, og dette kan have ovenstående konsekvenser.

For eksempel skete det både for Chrome version 77 (September 2019), 79 (December 2019), og 88 (Januar 2021). Dem der opdaterede til denne udgave af browseren, så pludselig, at PDF'er så anderledes ud end de plejede på tidligere versioner.

Det er af samme årsag, at visse virksomheder indsætter gruppepolitikker, der forhindre at browsere opdateres automatisk. Dvs., at visse virksomheder vælger at gøre brug af værktøjer til at bestemme opsætninger og indstillinger på medarbejdernes computere, for eksempel hvor mange tegn deres kodeord skal have, hvornår en sikkerhedsopdatering skal installeres, om de må installere noget selv, eller hvilken version af en browser skal være installeret på medarbejderens computer. Blandt mange andre grunde.


Som eksempel kan man forestille sig, at man har en opskrift på banankage.

Modsat har man en bager - dem der reelt skal bage kagen; bageren, ovnen, osv.

Og endelig en modtager; dem der skal spise den.


Når man får en ny ovn, eller det er en anden der bager den, kunne man FORVENTE at kagen smagte anderledes end den plejede.

Men hvad så hvis den pludselig smager anderledes, uden man har fået ny bager eller ovn?

I så fald må man antage, at smagsløgene muligvis har udviklet sig siden sidst man fik banankage. Det kan være lille Peter er vokset op, og ikke længere kan lide den samme sødme.

En god måde at teste den hypotese på, er at spørge Moster Inga, om hun synes banankagen smager synderligt anderledes end den plejer; hvis ikke, må man antage, at det er Peter der nu foretrækker noget andet.


På samme måde har et system en skabelon på, hvordan en PDF skal se ud.

En funktionalitet til at oversætte den skabelon til et dokument.

Og endelig noget der skal præsentere dokumentet til visning.


Hvis man pludselig ser en ændring i en PDF, uden der er ændret ved funktionaliteten bag - i opskriften, en ny ovn, osv. - er det formentlig det, der viser resultatet, der har en fejl eller ændring.

På samme måde som før, er den bedste fremgangsmåde, at spørge en anden "spiser", om de oplever det samme.


For at tjekke, om det er "spiseren":

a. Åbn en Incognito fane (CTRL+SHIFT+N). Gå på instansen, log ind med den samme bruger, og print PDF'en igen.

b. Find og prøv med en anden browser end den du bruger nu. Hvis du bruger Chrome eller Edge, så forsøg med Firefox, og omvendt.

c. Prøv at gøre det igennem en anden computer.

d. Prøv at få en kollega til at gøre det på deres bruger via din computer.

e. Ryd HELE din browser cache (CTRL+SHIFT+DELETE) (Bemærk du vil miste dine gemte kodeord!), og prøv igen.


Hvis en eller flere af disse virker, er det meget sandsynligt, at årsagen skulle findes i den browser udgave og version du brugte.


Hvis fejlen er "systemisk", dvs. forårsaget af noget inde i det system der generere udskriften, vil fejlen ses for alle - uanset bruger, browser, osv., og for alle udskrifter, og ikke kun for f.eks. en eller to specifikke faktura.

Det er derfor altid vigtig at tjekke, om man sidder alene med fejlen eller om den gør sig gældende på samtlige faktura eller ej.


VK DATA 30 års jubilæum
VK DATA fylder 30 år den 1. Maj 2024 og det skal fejres!